SOALAN-SOALAN LAZIM FUNGSI JANJI TEMU MYSEJAHTERA
Fungsi Janji Temu dilancarkan dalam aplikasi MySejahtera dan boleh digunakan bermula 6 September 2022. Fungsi ini membolehkan penggunaaplikasi MySejahtera menempah janji temu bagi perkhidmatan di fasiliti kesihatan Kementerian Kesihatan Malaysia.
Perkhidmatan kesihatan yang boleh ditempah melalui fungsi ini adalahseperti yang berikut :
I) Rawatan Pesakit Luar
II) Inisiatif Saringan Kesihatan Kebangsaan
III) Saringan Kesihatan PeKa B40
IV) Pemeriksaan Kesihatan Pra-Pekerjaan/Pengajian
V) Saringan Pra-Perkahwinan
VI) Khidmat Berhenti Merokok
VII) Perkhidmatan Perancang Keluarga
VIII) Prosedur (rawatan luka, penukaran tiub, dll)
Fungsi Janji Temu ini boleh digunakan oleh kesemua pengguna aplikasi MySejahtera yang berumur 18 tahun dan ke atas termasuk tanggungan mereka yang ingin mendapatkan perkhidmatan kesihatan.
Pelanggan boleh menempah slot janji temu di mana-mana fasiliti kesihatandi bawah Kementerian Kesihatan Malaysia berdasarkan perkhidmatan yang diberikan.
Slot tarikh dan masa janji temu bergantung kepada fasiliti kesihatan yang terlibat. Pelanggan boleh semak dan memilih slot janji temu yang dibuka oleh fasiliti kesihatan berdekatan jika terdapat pilihan tarikh dan masa yang sesuai.
Boleh. Anda boleh membatal janji temu anda pada bila-bila masa sahajajikaperlu. Slot anda akan dipadamkan dan anda boleh membuat tempahan baru serta merta jika perlu.
Anda akan diberi makluman daripada fasiliti kesihatan sekiranya janji temu anda telah dibatalkan. Makluman melalui notifikasi atas talian di dalam aplikasi juga akan diberikan kepada pelanggan yang dibatalkan tempahan janji temu mereka.
Tiada bayaran dikenakan bagi penggunaan fungsi Janji Temu. Walaubagaimanapun, terdapat keperluan bayaran atau cas perkhidmatan di fasiliti-fasiliti kesihatan primer kerajaan berdasarkan Perintah Fi (Perubatan) 1982 dan Perintah Fi (Perubatan) (Pindaan) 2017.
Sila layari pautan https://www.moh.gov.my atau
https://www.infosihat.gov.my/agenda-nasional-malaysia-sihat-anms.html untuk maklumat lanjut berkenaan ANMS dan NHSI.
Pengguna aplikasi MySejahtera hanya boleh menempah SATU(1) slot janji temu untuk SATU (1) jenis perkhidmatan pada satu masa SAHAJA. Untuk menempah janji temu yang baru, pengguna perlu menekan butang “Batal” atau “Menjadualkan Semula”.
Tidak. Jika pengguna aplikasi MySejahtera ingin menempah slot janji temuvaksinasi COVID-19, pengguna boleh membuat tempahan melalui laman COVID-19 Vaksinasi (COVID-19 Vaccination).
Anda perlu membawa kad pengenalan MyKAD/Pasport anda untuk tujuan pengesahan bersama segala dokumen perubatan dan peribadi yang penting dan yang berkaitan (sekiranya perlu). Sekiranya anda hadir untuk saringan kesihatan, sila bawa bersama borang saringan yang berkaitan (sekiranya ada). Sila pastikan aplikasi MySejahtera anda telah dikemaskini termasuk segala butiran yang penting bagi melancarkan proses pendaftaran kehadiran dan pengesahan.
Sekiranya anda dijangka lewat, anda boleh memaklumkan kepada pihak fasiliti kesihatan yang berkenaan atau membatal dan seterusnya menempah slot janji temu yang baru. Pihak fasiliti kesihatan berhak untuk menolak pelanggan yang lewat atau tidak menepati masa slot janji temu yang telah ditempah. Sila hadir sekurang-kurangnya 30 minit sebelum slot janji temu anda untuk memastikan proses yang lancar.
Boleh. Sila hadir ke fasiliti kesihatan yang berdekatan anda untuk mendapatkan rawatan/perkhidmatan yang diperlukan. Walaubagaimanapun, kehadiran dan pendaftaran tanpa janji temu atas sebab kecemasan akan tertakluk kepada penilaian / "triage" dan budi bicara pihak fasiliti kesihatan tersebut.
Boleh. Sila pastikan anda membawa kad pengenalan MyKad/Pasport andayang sah untuk tujuan pengesahan dan pendaftaran. Selepas mendaftar, maklumat pendaftaran anda akan terus direkod dan disimpan untuk kegunaananda pada bila-bila masa.
Sila pastikan fungsi notifikasi atas talian dan dalam aplikasi anda telah dibenarkan dalam penetapan telefon pintar anda. Pergi ke fungsi ‘Penetapan’ telefon pintar anda dan lakukan carian aplikasi MySejahtera dan benarkan fungsi ‘notifikasi atas talian’.
Sila pastikan fungsi kamera anda telah dibenarkan dalam penetapan telefon pintar anda. Pergi ke fungsi ‘Penetapan’ telefon pintar anda dan lakukan carian aplikasi MySejahtera dan benarkan fungsi ‘kamera’.